جولای 20, 2023

تفاوت موتورهای XU7 و  TU5

xu7

شاید به عنوان یک پژوسوار به دنبال این باشید که بدانید، تفاوت موتور xu7 با tu5 در چیست؟ قدرت کدام موتور بیشتر است و اگر قرار است خودرویی خریداری کنید، بهتر است سراغ کدام موتور بروید؟ با بررسی تفاوت‌های اساسی موتور پارس و موتور پژو ، می توانید با آگاهی کامل، برای خرید این خودروها اقدام کنید.

توان خروجی موتورهای xu7 و tu5

در اینجا هر یک از موتورها، از بابت توان خروجی و دیگر موارد، بررسی شده و مقایسه می شوند.

موتور tu5

این یکی از پرطرفدارترین پیشرانه‌های اتومبیل‌سازی پژوسیتروئن (PSA) است که در تعداد زیادی از خودروهای تولیدی این شرکت فرانسوی، مورد استفاده قرار گرفته است و حتی نمونه ارتقاء یافته این موتور با نام تجاری EC5 در خودروهای فرانسوی این برند به کار گرفته می‌شود.

در مقایسه با موتور xu7، tu5 با حجم دقیق 1587 سی‌سی و 16 سوپاپ، می‌تواند 105 اسب بخار قدرت تولید کند که با دور موتور 5800 دور در دقیقه و 142 نیوتن گشتاور در دور موتور، قادر به تولید 4000 دور در دقیقه است.

این موتور برای بیشتر محصولات ایران خودرو مثل پارس tu5 و… مورد استفاده قرار گرفته و از این رو یکی از پیشرانه‌های استراتژیک و مهم برای ایران خودرو محسوب می‌شود. این پیشرانه بر روی اتومبیل‌هایی که در زیر عنوان شده‌اند، نصب شده است:

  • ۲۰۷ دستی و اتومات
  • پژو ۴۰۵  SLX
  • پژو پارس LX
  • پژو ۲۰۶ تیپ ۵
  • ۲۰۷ پانوراما
  • H30  کراس
  • رانا پلاس
  • رانا

باتوجه به قدرت زیاد این موتور، عملکرد پیشرانه بر روی پژو 207 و پژو 206 که مقداری سبک‌تر هم هستند، شتاب و عملکرد فوق‌العاده‌ای دارد و در خودروهای سنگین‌وزنی نظیر پژو پارس و سمند با توجه به وزن زیادی که دارا هستند، عملکرد مثال‌زدنی یا خارق‌العاده‌ای ندارند و کشش نسبتاً ضعیفی را بر روی این خودروها دارد.

موتور xu7

از سوی دیگر موتور xu7به عنوان یکی دیگر از محبوب‌ترین پیشرانه‌های اتومبیل‌سازی پژو سیتروئن (PSA) است که در بسیاری از محصولات این شرکت مثل پژو 405 و زانتیا مورد بهره‌برداری قرار گرفته است. ایران خودرو توانست با داخلی‌سازی و مونتاژ سطح بالا پژو 405 در ایران، فناوری موتورهای این خودرو را بدست آورد و بدون حضور شریک تجاری خود به تولید نمونه داخلی بپردازد.

همچنین نمونه ارتقاء یافته این پیشرانه با عنوان قطعات xu7 پلاس قرار است به زودی به صورت گسترده به بازار ارائه شود که بر روی محصولاتی مثل پارس xu7، سورن و سمند استفاده خواهد شد. قطعات موتوری xu7 با حجم دقیق 1761 سی سی و 8 سوپاپ می‌توانند 100 اسب بخار قدرت تولید کنند که در دور موتور 6000 دور در دقیقه این پیشرانه‌ها گشتاور دور موتور 153 نیوتن‌متر است و دور موتور در این زمان به 3000 دور در دقیقه می‌رسد.

موتور xu7بر روی بسیاری از محصولات ایران خودرو قرار گرفته است و از این رو به عنوان یکی دیگر از پیشرانه‌های مهم و استراتژیک این برند خودروسازی داخلی به حساب می‌آید. این موتور، بر روی محصولاتی که در زیر فهرست شده‌اند، قرار گرفته است که عبارتند از:

  • پژو پارس سال
  • سمند LX
  • سورن

این پیشرانه‌ها در عین حال که از حجم موتور بالایی برخوردار هستند، اما قدرت اسب بخار بسیار کمی را تولید می‌کنند. از این رو برای شتاب‌گیری محصولاتی که وزن زیادی دارند مثل سمند و پژوپارس مناسب نیستند؛ ولی موتور xu7 به خاطر حداکثر گشتاوری که در دور موتور پایین تولید می‌کند، باعث شده تا در سربالایی‌ها کشش خوبی داشته باشد و با دنده‌های سبک‌تر، آسان حرکت کند.

tu5

عملکرد و استهلاک xu7 و tu5

مهمترین بخش هنگام تصمیم‌گیری در انتخاب این خودروها، میزان عملکرد و استهلاک tu5 و xu7 می‌باشد.

مزایای موتور tu5: قیمت مناسب قطعات، قدرت مناسب، استهلاک بسیارکم، مصرف سوخت پایین، صدای کم، شتاب خوب، استاندارد آلایندگی مناسب، لرزش کم و …

معایب موتور tu5: از کار افتادن موتور در دور ۴۵۰۰ دور بر دقیقه در بعضی مواقع، عملکرد ناپایدار و ثابت، صداهای نامعمول موتور در دورهای بالا، سوختن کویل ایگنیشن، سیستم توزیع سوخت ضعیف، حساسیت بالا در تعویض روغن و…

مزایای موتور xu7:  آشنایی گسترده تعمیرکاران با تعمیرات این موتور، شتاب نسبتاً خوب، قدرت مناسب، قدرت و کشش مناسب، استهلاک بسیارکم، قیمت مناسب و فراوانی قطعات و …

معایب xu7: مصرف سوخت بالا و سوختن واشر سر سیلندر، عملکرد ناپایدار و ثابت، صداهای نامعمول موتور در دورهای بالا، سیستم توزیع سوخت ضعیف،

مقایسه موتورهای tu5 و xu7

سمند با موتور xu7

موتورXU7 به عنوان یکی از قدیمی‌ترین موتور‌هایی شناخته می‌شود که در بیشتر خودروهای ایرانی از آن استفاده شده است. این موتور دارای ظرفیت ۱۸۰۰ سی سی است که در واقع به عنوان یک از موتورهای پرمصرف و پر سر و صدای بازار داخلی اتومبیل‌سازی ایران شناخته می‌شود. به دلیل وجود فراگیر این موتور در بازار خودروسازی کشور، از بابت تعمیر قطعات یدکی و پیدا کردن قطعات و وسایل مناسب با قیمت مقرون‌به‌‌صرفه مشکلی نخواهید داشت. خوب است بدانید که به دلیل ایراد ذاتی که در بوش پوسته سرسیلندر وجود دارد، موتورXU7 به واشر سرسیلندر سوزاندن معروف است. بنابراین واشر سر سیلندرهای خودرو‌هایی که دارای این موتور هستند؛ نسبت به سایر خودروها اندکی حساس‌ترند. به جز این مورد، قطعات یدکی خودرو به وفور پیدا می‌شود و تعمیرات ساده‌ای هم دارد و زیاد گران نیستند در حالیکه موتورXU7  در بین باتجربه‌ها قدیمی و پرمصرف محسوب می‌شوند.

در مقابل موتور TU5  به عنوان یکی از محبوب‌ترین موتورهای اتومبیلی در بین تولیدات داخلی از طرفداران بسیار زیادی مخصوصاً در قشر جوان برخوردار است. این موتور از سال ۱۳۸۲ با پژو ۲۰۶ تیپ ۵ به بازار معرفی شد. بعدها خودروهای دیگری نیز مثل دنگ و فنگ اچ سی کراس، پژو ۲۰۶ اس دی، تارا و.. از موتور TU5  برخوردار شدند که نشان می‌دهد این موتور در صنعت خودروسازی از استانداردهای بسیار زیادی برخوردار است و می‌توان به عنوان یک موتور قابل اطمینان از آن یاد کرد. موتور  TU5 ۱۶ سوپاپه است که در مقایسه با موتور XU7 که ۸ سوپاپ دارد از قدرت بیشتری برخوردار می‌باشد. موتور TU5  نسبت به EF7 دارای قطعات ارزان‌تر، تعمیرات آسان‌تر و استهلاک کمتری می‌باشد که با توجه به توانایی تقویت و تیونینگ بسیار زیادی که دارد اغلب در بین جوانان هواداران فراوانی دارد.

نتیجه‌گیری

اگر بخواهیم تصمیم بگیریم که کدام موتور بهتر است، به طور قطعی نمی‌توان مدارک و شواهدی را بیان کرد که برتری یکی را نسبت به دیگری بیان کند. به دلیل اینکه هر دو پیشرانه دارای سطح کیفی یکسانی هستند و انتخاب بین این دو موتور بستگی به اولویت­های شخصی شما در زمان خرید خواهد داشت. آگاهی بیشتر درباره موتور xu7 و تفاوت آن با tu5 می تواند شما را در خریدی مطمئن­تر یاری کند.

Leave A Comment