آگوست 3, 2023

مراقبت از سرسیلندر

سرسیلندر یکی از قطعات اصلی و ضروری موتور خودروست که جریان هوا را به داخل و خارج از موتور هدایت می‌کند. این قطعه دارای اجزای پیچیده‌ای است که در کنار هم، ورود و خروج گازها را کنترل کرده و به خنک نگه داشتن اجزای درونی موتور کمک می‌کند. از آنجایی که تعمیر و تعویض سرسیلندر بنزینی معمولاً هزینه‌های بالایی ایجاد می‌کند، لازم است که با دلایل خرابی این قطعه و نکات مهم نگهداری از آن آشنا شوید تا بدین‌ترتیب بتوانید عمر سر سیلندر را افزایش دهید.

در ادامه با ما همراه باشید.

نکات مهم در نگهداری از سرسیلندر

خرابی سر سیلندر می‌تواند منجر به بروز مشکلات جدی در عملکرد اتومبیل شما شود؛ بنابراین لازم است با به‌کاربردن ساز و کارهایی مفید، از آسیب به این قطعه مهم جلوگیری کنید.

در ادامه به بیان نکاتی مهم و کاربردی خواهیم پرداخت که می‌تواند به سلامت و دوام سیلندر خودرو شما کمک کند.

خرابی سرسیلندر

  • بررسی وضعیت موتور

در شرایطی که عملکرد ضعیفی در موتور مشاهده کردید و برای راه‌اندازی خودرو مجبور شدید چندین بار استارت بزنید، لازم است که نگاهی به وضعیت سیلندر خود بیندازید. درواقع ضعف موتور می‌تواند یکی از نشانه‌های شکسته شدن سیلندر باشد که سوخت‌رسانی به موتور را دچار اختلال می‌کند و باید سریعاً رفع شود.

  • بررسی عملکرد روغن خودرو

اگر چراغ روغن خودرو شما روشن است و یا در نقاطی از اتومبیل، نشتی روغن مشاهده می‌کنید، ضروری است که سریعاً وضعیت سر سیلندر را بررسی کنید.

  • جلوگیری از گرمای خودرو

اگر احساس کردید که خودروی شما بیش از حد گرم شده است، آن را متوقف کرده و موتور را خاموش کنید. صبر کنید تا موتور خودرو کمی خنک شود و سپس می‌توانید کمی آب به رادیاتور اضافه کنید.

  • سریعاً اقدام کنید

در صورتی که هرگونه علائم خرابی سر سیلندر را در خودرو خود مشاهده کردید، در اسرع وقت نسبت به تعمیر و رفع آن توسط تعمیرکاران تخصصی، اقدام کنید، چرا که با گذشت زمان و جدی‌شدن مشکل، ممکن است فرآیند رفع مشکل بسیار پرهزینه و زمان‌بر باشد.

نگهداری از سرسیلندر

دلایل خرابی سر سیلندر

عوامل مختلفی در خرابی سر سیلندرها دخیل‌اند و در صورت بی‌توجهی به آن‌ها، می‌توانند مشکلات جدی‌تری در عملکرد خودرو ایجاد کنند. بنابراین در صورت مشاهده هرکدام از نشانه‌های خرابی، لازم است که ساز و کار جدی را برای رفع آن به کار ببرید. رایج‌ترین دلایل خرابی سر سیلندر عبارت‌اند از:

مراقبت از سرسیلندر

  • ترک محفظه

در انواع سر سیلندرها به ویژه سرسیلندر پژو و نمونه‌هایی با چندین سوپاپ، در اثر عوامل مختلفی مانند دما و فشار، باعث اختلاف میزان انبساط و انقباض در نواحی مختلف محفظه احتراق شده و در نتیجه ترک‌هایی بین بخش‌های مختلف، منجر به شکسته شدن سر سیلندر خواهد شد.

  • گرم شدن بیش از حد

فشار سر سیلندر در اثر حرارت افزایش پیدا می‌کند و در نتیجه اجزای داخلی سیستم احتراق در اثر عدم عبور مایع خنک‌کننده، بیش از حد گرم می‌شوند و ممکن است دچار تغییر شکل شوند. این ساز و کار یکی از عمده دلایل خرابی سر سیلندرها محسوب می‌شود.

  • دود اگزوز

یکی دیگر از عمده دلایل خرابی سرسیلندر دوگانه، خروج دود از اگزوز است که نشان‌دهنده احتمال ترک‌خوردگی به سرسیلندر بنزینی است و باید سریعاً توسط متخصص مورد بررسی قرار بگیرد.

  • فرسودگی راهنمای سوپاپ

راهنمای سوپاپ قطعه‌ای از جنس چدن و استوانه‌ای شکل است که بین سوپاپ و سر سیلندر قرارگرفته و از ساییدگی از قطعات جلوگیری می‌کند. این قطعات معمولاً ارزان‌قیمت و بادوام هستند، اما در صورت فرسودگی باعث خرابی و ضعف عملکرد سر سیلندر خواهند شد.

Leave A Comment