آگوست 21, 2023

شمع خودرو چیست و برای پژو ۴۰۵ چه نوع شمعی خریداری کنیم؟

شمع خودرو یک قطعه کوچک اما مهم و حیاتی است که از ابتدای راه تولید ماشین­های مدرن، جزئی جدانشدنی از صنعت اتومبیل­سازی به­حساب می­آید. این شمع نقش مهمی در سوزاندن سوخت درون سیلندرهای موتور ایفا می­کند و هیچ خودرویی بدون وجود آن، قادر به حرکت­کردن نخواهد بود.

باید بگوییم که شمع­های خودرو در انواع مختلفی تولید می­شوند و هر اتومبیل دارای شمع مخصوص به خود است. پس درصورتی­که قصد دارید بیشتر با این قطعه کاربردی و مهم آشنا شوید، در این مقاله همراه ما باشید. زیرا می­خواهیم ضمن معرفی این قطعات، کمی هم در رابطه با شمع­ پژو ۴۰۵ با شما صحبت کنیم.

شمع ایکیوم پژو 405

شمع خودرو چیست و چه نقشی در ماشین ایفا می­کند؟

شمع­های خودرو همان قطعاتی هستند که داخل موتور تعبیه شده­اند و با جرقه­زدن، موجب به­کار افتادن ماشین می­شوند. به همین دلیل اگر به هر علت این شمع­ها قادر به کارکردن نباشند، کل فرآیند روشن­شدن خودرو و حرکت آن، مختل خواهد شد.

به بیان دیگر تا زمانی که سوخت، اکسیژن و عامل ایجاد احتراق نباشند، هیچ موتوری نمی­تواند شروع به کار کند و شمع­های خودرو همان عاملی هستند که می­توانند احتراق را به­وجود بیاورند. دقت کنید که این قطعات بالای سیلندر و روی سر سیلندر قرار می­گیرند و برای هر سیلندر، یک الی ۲ شمع در نظر گرفته می­شود.

اجزای تشکیل­دهنده شمع اتوموبیل

شمع ماشین از ۷ قسمت اساسی تشکیل می­شود که عبارت­اند از:

  • عایق چینی
  • بدنه شمع
  • ترمینال شمع
  • پایه شمع
  • الکترود مثبت
  • الکترود منفی
  • گپ

معرفی انواع شمع خودرو

شمع اتومبیل را براساس کد حرارتی، جنس الکترود و تعداد الکترود در انواع مختلفی تقسیم­بندی می­کنند که در ادامه به معرفی و بررسی هر یک می­پردازیم.

انواع شمع ماشین براساس کد حرارتی

۳ نوع شمع ماشین وجود دارند که طبق کد حرارتی دسته­بندی می­شوند. این انواع به­شرح زیر هستند:

  • سرد: این شمع­های دارای پایه­های کوتاهی هستند و حرارت را با سرعت زیادی منتقل می­کنند. از این قطعات برای موتورهایی که دمای بالایی دارند، بهره­مند می­شوند.
  • نیمه­گرم: پایه­های شمع­های نیمه­گرم به نسبت نوع سرد بلندتر هستند و به میزان این بلندی، سرعت انتقال گرمای آنها متوسط بوده و کاربرد این شمع­­ها برای موتورهایی با حرارت میانی مناسب است.
  • گرم: شمع­های گرم پایه­های کوتاهی دارند و گرما را به­کندی منتقل می­کنند. در این قطعات معمولا مشکلاتی مثل احتراق خودبه­خود یا احتراق ناقص رخ می­دهد.

انواع شمع خودرو از نظر تعداد الکترود

تعداد الکتروهای منفی که در پایه­های شمع اتومبیل استفاده می­شود از عدد یک تا ۴ متغیر است. دقت داشته باشید که هر چه تعداد الکترودها بیشتر باشد، طول عمر شمع افزایش پیدا می­کند.

بزرگ­ترین مزیت این شمع­ها در احتراق کامل و انتشار درست شعله خلاصه می­شود. این در حالی است که بارزترین عیب این قطعات، مربوط به قیمت بالا و عدم تنظیم راحت گپ آنها خواهد شد.

انواع شمع ماشین براساس ساختار الکترود مثبت

اگر بخواهیم شمع­های خودرو را طبق ساختار الکترود مثبت تقسیم­بندی کنیم به ۴ نوع مختلف می­رسیم که عبارت­اند از:

  • معمولی: مدل­های معمولی از جنس نیکل هستند و به­دلیل سر گردی که دارند، دقت جرقه­زنی در آنها پایین است. این شمع­ها مصرف سوخت را افزایش می­دهند و منجر به خام­سوزی خواهند شد.
  • سوزنی: انواع سوزنی دقت جرقه­زنی بالایی دارند و همین موضوع باعث می­شود تا احتراق به­صورت کامل در سیلندر شکل بگیرد. این مدل­ها سوخت کمتری مصرف می­کنند و استهلاک پایین­تر قطعات موتور را در پی دارند.
  • پلاتینیوم: این شمع­ها مقاومت حرارتی بالایی را دارا هستند و از کاهش کیفیت جرقه جلوگیری می­کنند. بزرگ­ترین مزیت انواع پلاتینیوم را می­توان به طول عمر بالایی که دارند، نسبت داد.
  • ایریدیوم: شمع خودرو ایریدیوم به­عنوان برترین نمونه­های بازار شناسایی می­شوند و دقت بالایی در جرقه­زنی دارند. البته این نکته را در نظر داشته باشید که میزان سازگاری شمع با قطعات موتور از اهمیت زیادی برخوردار است.

همه چیز درباره شمع پژو ۴۰۵

شمع پژو ۴۰۵ اگر به­صورت فابریکی روی موتور آن نصب شده باشد، معمولا چینی است و تا ۲۰ هزار کیلومتر می­توان روی عملکرد آن حساب کرد. اما زمانی فرا می­رسد که افت شتاب، افزایش مصرف سوخت موتور و به­سختی روشن­شدن موتور در سرما مواجه خواهید شد.

در چنین شرایطی باید به فکر خرید شمع خودرو جدید و تعویض مدل فابریک شمع ۴۰۵ باشید. در این راستا برندی تحت عنوان شمع ایکیوم وجود دارد که تهیه و تعبیه آن روی خودرو پژو، مزیت­های زیادی را به­دنبال خواهد داشت.

علت این است که شمع ایکیوم یک برند فرانسوی است که محصولات خود را از نیکل خالص تولید می­کند. توجه داشته باشید که نحوه تولید شمع­های اکیوم به گونه­ای است که امکان جلوگیری از گریپاژ شمع موتور را به­وجود می­آورند. این عامل باعث می­شود که شاهد رسوب کربنی در موتور نباشید.

نکته دیگری که نباید از پرداختن به آن غفلت کرد این است که در ساختار این شمع­ها الومینیم سیلیکات چندلایه و شیاردار دیده می­شود که همین موضوع از قطع­شدن شمع و در نتیجه خاموش­شدن ماشین پیشگیری خواهد کرد.

مزیت­های شمع ایکیوم برای خودرو پژو ۴۰۵

درصورتی­که قصد استفاده از برند ایکیوم برای تعویض شمع خودرو خود هستید، بهتر است بدانید که این شمع­ها دارای مزیت­های زیر هستند:

  • این شمع­ها هسته مسی دارند.
  • در این شمع از واشر حجیم و آب­کاری­شده استفاده کرده­اند.
  • شمع اکیوم برای خودروهای پژو ۴۰۵، سمند، سورن، دنا، زانتیا، سایپا پراید تیبا و ساینا مناسب است.
  • پایه استاندارد این محصول ۱۹ میلی­متر است.
  • شمع اکیوم خاصیت ضد خورندگی دارد.
  • کارکرد این شمع به ۲۰ هزار کیلومتر محدود می­شود.
شمع اصلی پژو 405

جمع ­بندی

شمع خودرو یک قطعه خیلی مهم از هر ماشینی به­حساب می­آید که بدون وجود آن هیچ موتوری قادر به روشن­شدن نخواهد بود. در واقع وجود این شمع است که فرآیند احتراق سوخت و اکسیژن در موتور ماشین را به­وجود می­آورد.

باید بگوییم که شمع­های ماشین در انواع مختلفی تولید می­شوند که آنها را براساس ۳ عامل تحت عناوین کد حرارتی، تعداد الکترود و ساختار الکترود مثبت دسته­بندی می­کنند.

شمع­هایی که طبق کد حرارتی دسته­بندی می­شوند در ۳ نوع سرد، نیمه­گرم و گرم در بازار موجود هستند. این در حالی است که الکترودها به­صورت تکی تا ۴ تایی به­فروش می­رسند.

همچنین لازم به ذکر است که شمع­های خودرو براساس جنس و ساختار الکترود مثبت به ۴ مدل تحت عناوین معمولی، سوزنی، پلاتینیوم و ایریدیوم وجود دارند که برای پژو ۴۰۵ بهتر است به­دنبال خرید شمع ایکیوم باشید.

Leave A Comment